úterý 25. prosince 2012

Návrat z Podzemí


Název: Návrat z Podzemí
Autor: Roderick Gordon & Brian Williams
Překladatel: Zdík Dušek
Počet stran: 358
Dílů v sérii: 6 (#4)
Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2010 (vázaná)
Hodnocení: 4/5

4 díl PLÁNOVANÉ trilogie. Fajn. Co mi to řekne? Že autorům buď samo nebe seslalo další inspiraci, nebo potřebují z něčeho zaplatit nájem. Upřímně - bál jsem se. První tři díly mě překvapily, čtení jsem si užíval a celkové zpracování bylo více než originální. Jak jsem ale zjistil, že se série rozrůstá a teď se pracuje dokonce na šestém dílu, už mi tolik do zpěvu nebylo. Ale nebudu odsuzovat předem něco, co jsem nečetl. Jsem rád, že k tomu nedošlo. Čtvrtý díl této série byl totiž zatím nejlepší, co autoři napsali.

V prvním díle jsme se dostali do podzemí. V druhém trochu hlouběji. Ve třetím (i když už jsme si mysleli, že to nejde) se šlo ještě více do hloubky. No a teď se s našimi hrdiny pohybujeme několik tisíc metrů pod povrchem a bádáme. Abych byl přesný - bádá spíše Willův otec. Jeho samotného to otravuje, kdyby nebyl tak plachý, spíše by "bádal" :)) svou kamarádku Elliott, která tam je s nimi. Otec ho ale dokonale zaměstnává nošením šutrů a hledáním tajných vzkazů od starobylých civilizací.

"Volá tě otec," upozornila ho Elliott, pobavená tím, jak Will ignoruje volání doktora Burrowse. 

Jenže naše povedená partička není v podzemí sama. Kromě "stromových" domorodců, kteří nemají smysl pro humor, jsou zde ještě staří známý Styxové. Již zmínění domorodci jsou oproti nim veselé kopy. V čele Styxů totiž není nikdo jiný, než Rebecca. Respektive Rebeccy. Willova "sestra" z povrchu, která má ještě dvojče. Will jednu z nich postřelil a taky má něco, co po čem celá Styxácká banda prahne. Dominium. Vir, který by podle všechno měl vyhladit "površáky". Takže se připravte na pořádnou honičku po podzemí, spousty mrtvol a německé vojáky.

Německé vojáky?! Ano, čtete dobře. Ono totiž podzemí neskrývá pouze tisíce tvorů, kteří na povrchu buď vyhynuli, nebo tam vůbec neexistují. Nenajdete tu jen podzemní krávy s klepety, nebo hrůzostrašné pavouky. Největším překvapením jsou právě tihle naši západní sousedé. Mají v podzemí takovou "čtvrtou říši". Budete se muset spokojit s vysvětlením, že kdysi dávno Hitler myslel opravdu na všechno. Více se dozvíte v knížce! A to by nebyly Němci, aby s nimi nebyly nějaké problémy. Je se na co těšit, slibuji!

"Likvidátorského generála nejvíce ze všeho zaujala dlouhá řada tanků."

A mezitím, co se v podzemí prohání naši, Styxové a nějaká německá odnož, tak na povrchu není o nic méně srandy. Tam zase figuruje starý známý Drake. Asi nejsympatičtější postava této knihy (hned po Elliott, pokud jste zástupce mužského pohlaví). Co vám prozradím na něj? Asi jen že bude nucen spolupracovat s někým, do koho byste to nikdy neřekli. V předchozím díle se jeho akce moc nepovedla a je třeba to napravit. V plánu jsou toxické zbraně i uspávací šipky.

Celkově je tento díl hodně "cestovní". Všichni putují, ať už z podzemí na povrch, nebo naopak. Ale já to chápu - je po Vánocích a nějak se to kila dostat dolů musí! Taky to není vůbec stereotypní. Prostředí se střídají, každou chvíli jste někde jinde a nezačne vás to nudit. Takže abych to shrnul. Čtvrtý díl podzemí je plný akce, překvapivých zvratů a zajímavých scenerií. Palivo, které žene autorovu představivost, rozhodně nedošlo. Teď už ze mně nejistota opadla a na 5. a 6. díl se vyloženě těším! A po přečtení skvělé čtverky na tom budete úplně stejně!

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.


3 komentáře:

  1. Tak že bych si dala říct a dala Podzemí ještě jednu šanci? Navnadil jsi mě hodně pozitivně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem byl skeptický... Ale dát tomu ještě šanci by bylo fér! Překvapí Tě to, uvidíš! :)

      Vymazat
  2. Podle tvé skvělé recenze usuzuji, že bych si měla přečíst alespoň druhý díl. Třeba mě chytí víc než první a dostanu se i ke čtyřce. :D

    OdpovědětVymazat