úterý 6. listopadu 2012

Zaklínač

Název: Zaklínač
Autor: Anrdzej Sapkowski
Překladatelé: Stanislav Komárek a Jiří Plich
Rozsah série: 7 knih
Hodnocení: 5/5

Dnešní recenze bude zase o kompletní sérii, protože ji mám celou přečtenou a přece jen na sebe hezky navazuje. Je to jedna z mých oblíbených fantasy a dost možná proto, že byla úplně první, kterou jsem četl. Jsem opravdu rád, že si pan Sapkowski dal tu práci a napsal nám sérii celých sedmi knih.
První dva svazky jsou povídky, kde se pořádně seznámíte s povoláním "zaklínač" a zjistíte, co to vlastně je. Geralt je vycvičený speciálně k tomu, aby zabíjel nestvůry. A nechává si za to platit. Prožívá různé situace, ať už sám, nebo se svým nerozlučným a ukecaným kamarádem Marigoldem. Ten se, navzdory tomu jak prvně vystupuje, ukáže být velmi potřebným společníkem. Postav je zde mnoho - přes různé starosty vesnic, farmáře až po měšťany. A všichni po Geraltovi chtějí jediné. Za peníze se zbavit nějakého přízraku, nebo příšery, co ohrožuje okolí. Musím říct, že vymyšlené stvůry jsou opravdu originální a dokonale popsané. Takže si vždycky dokážete představit, s čím přesně Geralt bojuje. A konec 2. dílu volně navazuje na dalších 5 knih, které už mají jednotný příběh. Z povídek tedy pomalu přecházíme do románu.
Rozsah románu je celý zbytek série (díly 3-7). Musím říct, že mi to ze začátku bylo líto. Povídky se četly skvěle a já se bavil. Všechny pochybnosti byly ale rozmetány hned na začátku 3. dílu. Zapomněl jsem na nějaké povídky a plně se oddal příběhu. Autor umí skvěle popsat prostředí, postavy, i již řečené nestvůry. A to dělá hrozně moc, hlavně u fantasy knih. Ne nadarmo si tomu dovolím říkat mistrovský kousek.
To, že pan Sapkowski umí psát nám dokazuje v Zaklínači po celou dobu. Vždycky jsem obdivoval, jak dokázal propojit více různých příběhů, které se v knihách odehrávají. Na jedné straně Ciri, na druhé politické intriky čarodějek a aby toho nebylo málo, ještě dobrodružství, které zažívá Geralt. To jsem se ještě  ani nezmínil o milostném vztahu s čarodějkou. Je toho prostě dost. A všechno se to tolikrát promíchá a změní, že si musíte dávat dobrý pozor, abyste se neztratili. 
Nechci popisovat děj každé knihy. Je to zbytečné, protože jak to jednou dostanete do ruky, odkládat to budete až po dočtení 7. dílu. Příběh je zde hodně složitý, až jsem si říkal, jak to všechno chce autor ukončit. Na druhou stranu, ať už je to s příběhem jak chce, tak dává smysl a ba co víc, je velmi originální. Na první pohled by se vám mohlo zdát, že to bude celé jen o Geraltovi, ale jak už jsem se zmínil, propojuje se tam tolik příběhů, že o "hlavní postavě" nebudete vědět třeba i 50 stran.
Drsná příroda, obyčejný život, válka, láska i politika. Tohle všechno a mnohem víc, najdete v knihách o Zaklínači. Autorovi se více než dobře povedlo poskládat všechny věci tak, aby dávaly smysl a měly spád. I když vás třeba politika nezajímá, tak se nebojte, že by vás to mělo nudit.
Celou ságu tedy tedy rozhodně doporučuji všem fandům fantasy. Je to něco, co by ve vaší knihovně nemělo chybět!


6 komentářů:

  1. Zatím jsem přečetl poue první díl s názvem Poslední přání. Další si určitě dokoupím, protože to určitě stojí za to. Paperbacková varianta má hezčí obálky nnež ta vázaná a ilustrace příběh pěkně doplňují.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, doma mám všech 7 dílu, tak jak jsou na přiložené fotce. Takhle verze mi je nejbližší.

      Vymazat
  2. No já jsem taky přečetl celého zaklínače a i když zrovna ta politická část je detailnější, než bych si představoval, tak celý příběh má hloubku a neuvěřitelně mě překvapilo, jak autor naložil s postavou Ciry, tam jsem přímo hltal stránky s ní :-) Bylo mi trochu líto, že s politikou ubývá přímé akce s Geraltem, jak to bylo v povídkách, ale to nic nemění na tom, že se jedná o úžasné dílo. Mimochodem, viděl jsem i seriál, který má 13 dílů - i když se nejedná o žádné veledílo, tak je zajímavé srovnat ho s knížkou.

    OdpovědětVymazat
  3. Zaklínače jsem ještě nečetl, ale chtěl bych si ho přečíst i pořídit :)) Jinak pěkná recenze :)) A myslíš, že bych ty knihy mohl najít v každém knihkupectví? Nebo spíš všechny ty díly? :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Osobně jsem nenašel knihkupectví, kde by měli všechny díly najednou. Musel jsem to řešit objednávkou přes internet, tam už se to sehnat dá. Každopádně to úsilí za to stálo! :))

      Vymazat